Bilden av Karlskrona

Utdrag ur ett tal givet på Kommunfullmäktige den 25/11 2009

- Ordförande och lyssnare!

Karlskrona är numera en stad med självförtroende. Vi växer i antal invånare och nya företag startas här. Högskolan bygger ut och nya bostäder byggs också. Mötte en person som berättade att familjen valde mellan några olika städer att flytta till och bestämde sig för Karlskrona för att den kommunala service de sökte var bättre i Karlskrona än de andra platser som var deras alternativ. Vi kan vara stolta över mycket men det finns självklart en hel del att förbättra.

Som Kristdemokrat kan jag beklaga att vi inte lyckats prioritera fram vårdnadsbidraget.

Jag ser även behoven öka för de funktionshindrade och de utslagna, för att nämna något av det som behöver ytterligare arbete och resurser.

Jag vill självklart påminna om spårbilar, det miljövänliga och framtidsinriktade alternativet för modern kollektivtrafik som är på frammarsch. Att lyckas med en sådan satsning kräver mer än en rad i Översiktsplanen. Det kräver mycket arbete men framförallt att några vågar satsa. Jag tänker fortsätta att tala om spårbilar och påminna om spårbilar för jag är övertygad om att de en dag kommer att vara verklighet i Karlskrona.

Kan vi bli ett land av hat, frågar sig Aftonbladet den 22 november.

Ett av mina starkaste och obehagligaste minnen, är från valrörelsen 2002 när NSF samlade till demonstration och jag hörde stöveltrampen på Karlskronas gator. Karlskrona fick då en stämpel av att vara en plats av främlingsfientlighet ungefär som det vi har sett den senaste tiden från Vellinge. Glädjande är att bilden från Vellinge inte är entydig utan att det finns människor som hälsar dessa ensamkommande barn välkomna. Jag är glad att Karlskrona är en av de Kommuner som tar emot dessa barn.

I Vellinge har jag en partikamrat som lämnade in en motion 2007 just i denna fråga, men möttes av tystnad från politiken och trakasserier från allmänheten. Han fick brev, mail och telefonsamtal med hot, hela familjen blev utsatt, barnen fick ta skäll i skolan, familjens båda bilar utsattes för skadegörelse, allt utan ände. Till slut valde Alkewall att lämna politiken för att han inte orkade med trakasserierna.

Det finns en gammal bok som jag läser, där en oskyldig man leds fram av en folkhop till en av stadens ledare. Han fegar ur och tar inte sitt ansvar som den ledare han ska vara. Han låter folket bestämma men ger dem ett alternativ att välja. Utslaget blev att släppa den skyldige och döma den oskyldige.

I Karlskrona ska vi stå för alla människors lika, unika och okränkbara värde. Alla ska vara välkomna. Vilket jag anser att de är i Karlskrona idag.

SDU stöttade kommunledningen i Vellinge men jag undrar ändå var sd står?

Är alla människor lika värda? Ofta ser jag en koppling till tradition och kristna värderingar i sd:s agerande men jag frågar mig hur får ni ihop det?

Den gamla boken ger ett tydligt budskap att ta emot och hjälpa flyktingar och andra som behöver hjälp, oavsett vem de är eller varifrån de kommer. Det tycker jag att Karlskrona kommun gör idag.

Aftonbladets fråga igen; Kan Sverige bli ett land av hat?

Tyvärr tror jag att det är möjligt. Vi som sitter här är ledare för Karlskrona, vad vi gör eller inte gör påverkar hur vår stad och i förlängningen vårt land kommer att utformas.

Frågan blir, tänker du vara en ledare som försvarar varje människas lika, unika och okränkbara värde? Det kan bara du som individ bestämma, men ditt val påverkar svaret på frågan, kan Sverige bli ett land av hat?

Vi har idag fyra förslag till budget att ta ställning till, alla med sin profil.
· Sd väljer att inte hjälpa de svaga som kommer till Karlskrona utan ger pengarna till de som redan finns här.
· Sossarna väljer ett ”om”-förslag eller ett ofinansierat vilket man nu ska gå på?
· Vänstern tar ut en skattehöjning. Måste ge er lite plus att ni står fast vid er ideologi.

Tyvärr ser jag att varken S eller V har med Biosfärarbetet i sina budgetförslag. Det tycker jag är tråkigt. Jag hoppas att det är ett olycksfall i arbetet och inte ett medvetet val. Skulle det vara ett medvetet val man gjort undrar jag, Varför? Är detta arbete något som ni kommer att lämn om ni får möjlighet att styra Karlskrona?

Bifall till KS budgetförslag.

Tommy Olsson, Kommunalråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Karlskrona

Lämna en kommentar

Filed under Opinion

Kommentera

